Autizmus specifikus fejlesztés
Eltérést tapasztal:
- gyermeke túl közvetlen, barátságos mindenkivel, nem tudja, hogyan kezdeményezzen játékot társaival
- játékokat nem funkció szerint használja, szívesebben pörgeti forgatja, zörgeti a tárgyakat
- mindig ugyanazt játszik, ugyanazzal a játékkal, többször ismételve, ebből nehezen kimozdítható
- nem érti a szociális elvárásokat, nehezen érzi át mások érzéseit
- ritkán és kevés ideig használ szemkontaktust
- nehezen értelmezi mások viselkedését, érzelmeit
- van egy kedvenc témája, melyről folyton folyvást beszél, „kis tudóssá” válik
- ragaszkodik a megszokott rutinhoz
- látszólag indokolatlanul sír, nevet, kiabál
- csak bizonyos módon és sorrendben történhetnek dolgok
- nagyon válogatós, az ételek színére, állagára, illatára érzékeny
- szokatlan mozdulatai vannak pl: kézrázás, lábujjhelyen járás, forgás,
- szokatlan beszéd – echolálás (visszhangszerűen utánozza a beszédet)
- mások kezét húzza a kívánt tárgyak, cselekvések elérése érdekében
Korosztály:
- 18 hónapos kortól
Autizmus szűrőprogram
Az Aranykapu Autizmus Szűrőprogram célja, hogy a felfedezett problémás területeket megfigyeljük és egyidőben már fejlesszük is.
Mindezekből készítünk egyénre szabott, egymásra épülő fejlesztési célokat, tervet és vizsgáljuk közben az autizmus gyanúját.
A Szűrőprogram foglalkozásai:
- támpontokat adnak a fejlesztés pontos irányához
- szűrik az autizmus módszertan indokoltságát
- megmutatják, hogy struktúrában vagy anélkül működik-e jobban a gyermek
- feltérképezik a motiválhatóságot
- tesztelik a feladathelyzetben való működést
- megismertetik az igényjelzés, kapcsolatfelvétel minőségét
- megmutatják a változások, közösen hozott szabályok elfogadását
A foglalkozások tapasztalatairól vélemény készül, melyek tartalmát visszajelző beszélgetésen ismertetjük Önökkel.
A csoportos megfigyeléseket Gyermekházunk csoportjaiban végezzük el.
Az Aranykapu Autizmus Szűrőprogram tartalmaz:
- 40+10 perces 2 szakemberes szülői interjút és gyógypedagógiai megfigyelést/képességfelmérést
- 2 db 40+10 perces egyéni gyógypedagógiai foglalkozást (40 perc a gyermekkel és 10 perc elemzés)
- 1 db 50 perces aranykapus kortárs csoportos foglalkozást szakember megfigyeléssel
- 1 db 50 perces szakmai konzultációt a szakemberek között
- 1 kétszakemberes vélemény készítést
- 1 visszajelző beszélgetést a családdal
Egyéni ASD fejlesztés
Mit nyújtunk:
A foglalkozásainkon a gyermek szociális kommunikációjának, rugalmas viselkedésének, játéktevékenységének fejlesztése történik.
Célunk a komplex segítségnyújtás, a gyermek, a család, és a gyermek aktuális közösségének párhuzamos támogatása.
Segítséget nyújtunk az önellátási tevékenységek tanításában: a szobatisztaság, étkezés, öltözés, tisztálkodás területén.
A gyermek fejlettségi szintjéhez igazodva autizmus-specifikus eszköztárat (napirend, alternatív-augmentatív kommunikáció) állítunk össze a foglalkozásokon és igény szerint a családok otthonában, melyek használatára a foglalkozásokon megtanítjuk a gyermeket és szüleit, igény szerint a gyermek pedagógusát is.
A kognitív viselkedésterápiás elemek alkalmazásával a családdal közösen motivációs rendszert építünk fel, mely alkalmazása jelentősen javítja a gyermek együttműködését.
Törekszünk a családi élethelyzetek nehézségeinek csökkentésére.
Az autizmus-specifikus fejlesztés hosszú távú célja, hogy a gyermek az általa elérhető legmagasabb önállóságot megszerezze, és a társadalom minél teljesebb értékű tagja lehessen.
Amiben segíteni tudunk:
- szociális, kommunikációs készségek fejlesztése (pl. érzelmek felismerése, kezelése, beszélgetés kezdeményezése, fenntartása, kölcsönösség a társas kapcsolatokban)
- rugalmas gondolkodás fejlesztése, kihívást jelentő viselkedések megelőzése, kezelése
- motiváció, jutalmazás
- figyelem fejlesztése (figyelem a lényeges információkra)
- emlékezet (személyes jellegű emlékek felidézése)
- problémamegoldó gondolkodás
- általánosítás
- utánzás
- kudarctűrés
A szülő aktív részvevője a terápiás folyamatnak. A szülők részére autizmussal kapcsolatos szakirodalmat ajánlunk. A terápiás folyamatba épített konzultációk alkalmával visszajelzést adunk egyásnak a pozitív eredményekről, megbeszéljük az aktuálisan felmerülő problémákat, közösen keresünk megoldást.
Babzsák fejlesztő program autizmussal élőknek
A babzsák fejlesztő program egy kiváló módszer az autizmus élő gyermekek számára is. Térben, időben, tartalomban és eszközökben előre megtervezett szituáció, így könnyítve meg az autizmussal élő gyermekek számára a foglalkozásokon való részvételt.
A foglalkozás célja a társas helyzetekben szükséges szociális és kommunikációs készségek kialakítása és gyakorlása.
Fejlesztési lehetőségek:
- Társas helyzetben alkalmazandó viselkedések, véleménynyilvánítás módjának és nyelvi eszközeinek tanulása.
- Segít az információk, élmények megfogalmazásában, helyes megosztásában.
- A résztvevők tanulják a nonverbális jelzések használatát, következtetést mások gondolataira, érzéseire, vágyaira.
- Tanulnak az eseményekről, és más emberekről való információ megszerzésének módjáról, tanulják a kérdezést.
- További fejlesztett területek: emlékezet, időrendiség és preverbális készségek.
Mivel ez a csoportszituáció a résztvevők számára előre látható, szabályozott, ezért nyugodt, élvezetes módon nyújt lehetőséget az egyéni helyzetben tanultak új, többszemélyes helyzetben történő alkalmazására.
Neve azért „babzsákos” játék, mert babzsákkal jelezzük a sorra kerülést, és a szerepcserét. Ezek mellett a szerep időtartamának szabályozására is szolgál, illetve segíti a figyelem összpontosítását egy másik személyre.
ASD Szülői tréning
Szülőként óriási feladat autizmussal élő gyermeket nevelni. Szülő tréningünkön olyan módszereket, eszközöket adunk az érintett szülőknek, amiknek a kitartó használatával könnyebb mindennapokat, harmonikusabb a családi életet alakíthatnak ki.ASD Szülői tréningünkről itt olvashat bővebben.
Szolgáltatásaink kiválasztása szakemberek kompetenciája. Egy fejlesztési folyamatot minden esetben bemeneti állapotfelméréssel kezdünk, ezzel biztosítjuk az egyénre szabottságot.
A fejlődési állapotnak megfelelően javasolhatunk párhuzamos terápiákat, melyek jól kiegészítik egymást, csökkenteni tudják a zavaró tüneteket és hatékonyabban támogatják a gyermeke fejlődését.